CORRESPONDENTIE

Citroenvlinder 171

7943 RG  MEPPEL

+31(0) 522 244 099

info@upnorthmedia.nl

STUDIO

Werkhorst 38

7944 AV  MEPPEL

+31(0) 522 244 099

info@upnorthmedia.nl

maricase

Webdesign & Photography

Backstage bij de website van MariCase. Het gevoel van Italië vorm en inhoud geven.

Marica Anker van MariCase kwam bij Up North met een simpele vraag: kunnen jullie me helpen aan een nieuwe website die mijn liefde voor Italië en chocolade vastlegt? Typisch een project dat bij Up North past. Wij kregen de ruimte om ons uit te leven en zo ontstond een fantastische nieuwe website voor chocolade-importeur MariCase.

Begin van een verhaal.

Maar hoe doe je dat nou, zo’n gevoel voor Italië vatten in een site, foto’s en tekst? Het begint eigenlijk heel logisch: wij moeten er achter komen wat de drijfveren van Marica zijn. Iedereen kan wel chocolade importeren maar wat is nou haar verhaal en haar motivatie? Alleen als zij dat gevoel op ons kan overbrengen, kunnen wij verder aan de slag. Die persoonlijke manier van werken resulteert dan in een website die herkenbaar is voor de opdrachtgever en een site die aansluit bij de uiteindelijke doelgroep.

Bij Up North hebben we een taakverdeling maar gaat het er ook vooral om dat er een goede persoonlijke klik is tussen ons en de opdrachtgever, Marica dus. In dit geval ontstond het contact via Sjoerd en hebben hij en Marica samen de eerste stappen gezet. Zo ontstond na een paar gesprekken een duidelijk beeld van wat Marica voor ogen had en raakten wij overtuigd van de kwaliteit die MariCase te bieden heeft. Het enthousiasme van Marica bleek aanstekelijk en zo gingen wij ook met volle zin aan de slag.

Backstage bij de website van MariCase. Het gevoel van Italië vorm en inhoud geven.

In het geval van de MariCase website bepaalden we al snel dat een aantal begrippen de kern vormden: aardse kleuren, traditionele producten en oude recepten, liefde voor het land Italië en de drang om dat te delen met Nederland. De uitdaging was om de bezoeker van de site het verlangen te geven om in de mediterraanse zon een stuk kwaliteitschocolade te willen eten. Als dat zou lukken, was de missie van Up North geslaagd.

Eenmaal voor ogen waar we heen wilden, konden we aan de slag. Sjoerd ging bezig met het uiterlijk van de site en foto’s, Xander ging bezig met de tekst. In deze fase is de communicatie tussen Sjoerd en Xander erg belangrijk. Je wilt natuurlijk niet dat de toon van de foto’s erg klinisch is en de toon van de tekst juist luchtig of andersom. Je spreekt met elkaar af wat de juiste toon is en welke woorden en beelden daarbij passen. Zo kom je tot eenheid en wordt het eindresultaat een stuk sterker.

Begin van een verhaal.

De eerste teksten staan nu op papier en de foto’s zijn gemaakt. Er wordt teruggekoppeld met Marica over wat we tot nu toe hebben en hoe we verder willen. Na overeenstemming kunnen wij weer aan de slag. De eerste pagina’s worden gevuld en vanaf dan gaat het in een stroomversnelling. Met het vullen van de site met foto’s en tekst is er al snel resultaat te zien. Er wordt nog wat heen en weer geschoven met blokken -wat erg soepel gaat met het CMS waarin Up North werkt- en zo ontstaat uiteindelijk de eerste versie van de site.

 

Diezelfde dag nog wordt de site gepresenteerd aan Marica. Dat is altijd een spannend moment voor ons want nu krijgen we te horen of dit is wat zij voor ogen had… Maar gelukkig, Marica is super enthousiast en ook wij zijn blij. De laatste kleine dingen worden aangepast en de site is nu helemaal af.

3, 2, 1, klaar voor lancering!

Dan komt het moment van lancering. De tekst voor de MariCase Facebookpagina en de Tweet staan klaar en ook onze eigen netwerken worden ingezet om de nodige aandacht te genereren. Dinsdagochtend om 11 uur stipt -een bewezen goed moment voor een lancering van een site en de communicatie daarover- gaat de site online en plaatsen we de berichten. Ook vragen we de lezers wat zij van van de site vinden. We doen dit om te stimuleren dat mensen reageren en het bericht dus vaker onder de ogen komt bij andere Facebookers en Twitteraars.

En ja hoor, de eerste likes en reacties stromen binnen! Allemaal zijn ze zeer positief maar één springt er toch wel uit: “Ik krijg meteen zin om een stuk chocolade te eten in de Italiaanse zon!” Precies wat we wilden.